topbella

Tuesday 5 June 2012

Becoming an assistant in surgery

Gambar hiasan: Best experience ever in operation room
when you had a chance to assist in the surgery
Buat pertama kalinya selepas menjadi pelajar perubatan, aku diberi peluang untuk menjadi pembantu dalam operation yang berlangsung. Berdebar jugak rasa hati memandangkan ada saja case student yang assist surgery pengsan dalam operation room.
Untuk subject ENT, semua student diwajibkan untuk terlibat dalam operation sekurang- kurangnya sekali sepanjang rotation ENT. Doktor di hospital menggunakan seorang student medic sebagai assistant dalam surgery yang akan berlangsung. Aku berpeluang untuk menjadi assistant sebanyak dua kali. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar.
Untuk operation yang pertama, aku dijadualkan untuk tolong dalam operation total thyroidectomy tapi operation tue delay sehingga ke petang dan aku ditukarkan ke operation yang lain. Jadi, aku terlibat dengan operation of oropharyngeal cancer. Aku diajar tentang macam mana nak scrubbing sebelum dibenarkan untuk assist dalam surgery tu. Rasa macam dah jadi doktor plak walaupun sekadar membantu (^_^) First time nak assist dah kena tengok sesuatu yang menakutkan sebab surgical field sangat besar di sepanjang leher. Boleh nampak semua structure penting yang ada di leher. Surgery tu berlangsung selama 4 jam dan aku mula masuk ke operation room pada pukul 12.30 tengahari. Ditambah dengan rasa lapar, aku dah rasa macam nak pitam sebab operation yang terlalu lama. Bau hanyir darah macam melekat di olfactory bulb dan tak mau hilang. Setiap kali bernafas, bau darah yang masuk ke dalam hidung walaupun pakai mask. Aku cuba bertahan dan doktor yang bertanggungjawab mintak aku tolong pegangkan retractor untuk dia menjahit. Disebabkan aku tak boleh bergerak, aku cuba bertahan dengan rasa lenguh di tangan. Alhamdulillah aku berjaya jugak selesaikan surgery tu walaupun rasa macam nak pitam. Bila balik rumah, terus collapse sebab penat dan pening dengan bau darah yang tak nak hilang daripada hidung nie..Huhu..
Untuk surgery yang kedua adalah total thyroidectomy. Di Czech, doktor yang mengajar lecture tentang thyroid gland kata 800 operation total thyroidectomy di adakan setiap tahun di hospital tersebut. No wonder boleh dikatakan setiap hari akan ada lebih kurang 3 atau 4 total thyroidectomy. Untuk operation kali ni jauh lebih baik daripada yang pertama. Walaupun surgery cuma 2 jam, tapi perasaan nak pitam tu dah tak ada. Bau darah pun langsung tak seteruk hari pertama. Alhmadulillah. Kali ni, rasa lenguh kat tangan saja yang paling teruk sebab memang langsung tak boleh nak bergerak bila doktor tu mintak tolong pegangkan retractor. Memandangkan doktor tu nak electrocoagulate dan ligate blood vessel yang pergi ke thyroid gland satu per satu, aku yang memegang retractor terpaksa menderita sebentar sebab tak nak perkara yang tak diingini berlaku. Habis saja operation kena continue dengan lecture. Memang satu benda pun dah tak boleh nak masuk dalam kepala sebab dah terlampau penat. Apa- apa pun, pengalaman pertama ni sangatlah menarik dan bermanfaat.
Bukan senang nak dapat peluang untuk menjadi assistant dalam surgery tapi doktor- doktor di sini sangat percayakan student dan cuba mengajar kami dengan semampu yang mungkin.

Looking forward for Summer practise surgery in Malaysia. It will be 3 weeks practise in PPUM starting from 16th July until 3rd August. Hopefully I will get many experiences and information which will be useful in my study. I just need to wait for about 1 month and then I will be in Malaysia for summer holidays..yea!!!!
I really miss my family and can't wait to meet them (^_^)

No comments:

Post a Comment

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)