topbella

Saturday 7 January 2012

Menjelajah bumi Liverpool & Manchester

Cuti krismas adalah saat yang paling ditunggu- tunggu kerana itulah salah satu cuti yang agak panjang bagi pelajar seperti di sini. Jika dibandingkan dengan pelajar di negara lain, cuti yang diberikan di sini untuk tahun 2011 sangatlah singkat berbanding tahun- tahun yang lain. Cuma sekadar 10 hari sahaja. International students yang lain merasa tertekan dengan cuti yang pendek ini sedangkan mereka sangat teruja untuk kembali ke negara masing- masing untuk meyambut perayaan Krismas. Aku? Sudah semestinya waktu cuti ini digunakan untuk menjelajah tempat- tempat menarik di sekitar Europe.
Jadi, destinasi pada cuti yang lalu adalah United Kingdom. Specifically: Liverpool & Manchester. Aku ke sana sendirian memandangkan kawan- kawanku yang lain mengalami masalah permohonan visa di sini. Jadi, agak susah untuk keluar daripada Czech Republic jika masalah visa masih belum selesai. Alhamdulillah, aku dipermudahkan dalam urusan visa ini dan perancangan awal untuk ke Spain bersama kawan- kawan terpaksa ditukar di saat- saat akhir dan akhirnya aku sendirian ke bumi Liverpool & Manchester.
Mujurlah aku punyai kawan baik di Liverpool yang sudi membawaku berjalan- jalan. Di Liverpool, tidak banyak tempat- tempat tinggalan sejarah seperti di Prague. Ia sangatlah berbeza dengan bumi Prague. Liverpool terkenal dengan shopping complex yang menempatkan banyak kedai- kedai yang berjenama. Mujurlah, ketika aku di sana, masih berlangsung Boxing Day. Jadinya, harga barang- barang yang berjenama boleh diperoleh dengan harga yang agak murah dan berpatutan. Aku berpeluang membeli winter coat di sana. Tapi, aku bukanlah kaki shopping yang teruja melihat diskaun- diskaun yang ditawarkan. Jika ia bukanlah satu keperluan, aku akan tolak ketepi dahulu dan mengutamakan apa yang penting. Lagipun, budget perbelanjaan perlu dikawal ketika di sana =). Aku juga melawat Albert Dock yang terkenal dengan anginnya yang sangatlah kuat. Museum- museum di sana menjadi tumpuan sebagai tempat mendapatkan haba kerana cuaca yang agak sejuk ditambah angin yang kuat. The Beatles juga berasal daripada Liverpool dan aku sekadar berjalan di luar museumnya sahaja kerana bayaran masuk dikenakan. Tempat lain yang dilawati adalah Stadium Liverpool: Anfield. Aku sekadar ke kedai souvenirnya sahaja dan membeli beberapa souvenirs untuk kenangan. Pada waktu malam, berpeluang untuk turut serta dalam majlis perjumpaan pelajar Liverpool dengan Dato Seri Nazri daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Selesai sahaja program, aku dan kawan- kawanku di Liverpool mempunyai satu misi besar. Mendownload filem ombak rindu dan menontonnya beramai- ramai di TV. Ia satu pengalaman yang menarik kerana aku dapat mengenali dengan lebih rapat housemates kawanku di Liverpool.
Keesokan harinya, aku ke Manchester. Sudah semestinya tempat yang wajid dilawati di Manchester adalah Stadium Manchester United: Old Trafford. Malangnya, pada hari itu, hujan membasahi bumi dan kesejukan menghalang aku untuk banyak berjalan- jalan di sana. Sebelum ke Stadium, aku dan kawanku mengisi perut dahulu. Di Manchester, terdapat satu jalan yang dipenuhi dengan kedai- kedai halal dan sudah semestinya ia menjadi satu kemestian untuk ke sana untuk melihat sendiri termpat tersebut. Kagum aku melihatnya. Jika nak dibandingkan dengan Prague, jauh sekali bezanya. Bermacam jenis juadah dapat dipilih di sana. Tetapi di Prague, asyik makan makanan yang sama sehinggakan tekak pun kadangkala dah tak boleh nak menerima. Tapi, aku tetap bersyukur kerana sekurang- kurangnya terdapat juga kedai halal di Prague untuk dikunjungi. Selesai makan, kami berhenti di University of Manchester. Rupa- rupanya uversiti ini terletak di dalam bandar dan kawasannya sangat luas. Di Olf Trafford, kami di bawa menjelajah keseluruh stadium selama 1jam lebih. Banyak tempat- tempat yang diperkenalkan kepada pengunjung tetapi memandangkan aku bukanlah die hard fan of manchester united, jadinya aku tidaklah terlalu excited dengan cerita- cerita yang diperdengarkan. Cukuplah sekadar aku dapat menjejakkan kaki ke sana dan mendengar serba sedikit tentang MU yang disanjung- sanjung oleh sesetengah orang. Souvenirs dibeli sebagai tanda aku pernah ke sana.
Pada malamnya, aku mengambil bas ke Birmingham Airport kerana flightku ke Prague adalah pada keesokan paginya. Walaupun agak keletihan, setidak- tidaknya cutiku dapat digunakan untuk berjumpa dengan kawanku yang sudah lama terpisah, hampir 4 tahun. Itulah tujuan asal aku ke sana. Untuk bertemu dengan kawan baikku di sana.
Semoga ikatan persahabatan kami akan terus kekal dan diingati. Semoga suatu hari nanti, kami akan dipertemukan lagi. Amin =)

No comments:

Post a Comment

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)