topbella

Monday 30 January 2012

Si Buta Dengan Anjingnya

Semalam, selepas seharian penat menghafal nama- nama ubat yang sangat pelik, aku melepaskan pandangan ke luar tingkap. Hampir seminggu aku tidak keluar dari rumah. Sekadar duduk di dalam bilik menghadap buku- buku yang perlu dibaca. Pandanganku tertangkap kepada seorang pakcik buta yang sedang berjalan di taman di hadapan rumahku. Aku sekadar memerhatikan tingkahlaku pakcik itu dari kejauhan. Dia berjalan dengan dipandu oleh seekor anjing putih. Aku terus melihat sehinggalah pak cik itu hilang daripada penglihatan.
Ketika melihat pakcik tersebut, aku teringatkan cerita yang disampaikan oleh prof psychology yang mengajarku tahun lepas. Dia menceritakan bagaimana orang- orang buta di sini mampu meneruskan hidup tanpa perlu bergantung kepada orang lain. Katanya, di Czech, anjing yang digunakan oleh orang buta sangat special. Anjing seperti yang digunakan oleh pakcik tersebut dilatih untuk membantu orang- orang buta. Mereka menjalani special training untuk betul- betul layak dijual kepada pemiliknya. Tak hairanlah kalau harga anjing tersebut sangat mahal. Kata prof tersebut, harganya menyamai harga sebuah kereta di sini. Wow...terkejut aku mendengarnya. Tapi, skill yang anjing tersebut miliki memang tak dapat dinafikan.
Anjing itu dilatih untuk membawa tuannya ke tempat yang dikehendaki. Mereka akan dibiasakan melalui tempat- tempat yang tuannya selalu pergi. Jadi, bilamana tuannya hendak ke pejabat pos atau ke rumah kawan- kawannya, anjing itu pasti tahu jalan untuk membawa tuannya ke destinasi yang dikehendaki. Aku kagum mendengar cerita tersebut. Bahkan binatang juga tahu berkhidmat kepada tuannya. Semasa aku melihat pergerakan anjing dan tuannya di taman, aku perhatikan anjing tersebut berjalan dengan diekori tuannya tanpa rasa was- was. Anjing itu seperti mengetahui jalan mana yang harus dituju. Kemudian dia berhenti di tempat menunggu tram dan tugas tuannya pula untuk bertanya orang- orang di situ tram nombor berapa yang sampai supaya dia tidak tersalah menaiki tram. 
Ya, di sini, orang kurang upaya tidak pernah malu untuk keluar bergaul dengan orang ramai. Mereka mampu hidup berdikari meskipun buta, pekak, bisu ataupun berkerusi roda. Kadang- kadang aku sendiri kesihan melihat hidup mereka tetapi mereka mampu survive walaupun ada kekurangan pada diri masing- masing. Di Prague ini sendiri, segala kemudahan menitik beratkan hal orang kurang upaya. Pelbagai kemudahan disediakan kepada mereka. Antaranya, adalah satu line lurus yang menghubungkan tangga dan pintu masuk kawasan metro yang aku lihat digunakan oleh orang- orang buta untuk memandu mereka ke pintu masuk tersebut. Jadi, mereka dapat sampai ke sana tanpa perlu bergantung kepada orang lain.
Aku bersyukur kerana dilahirkan cukup sifat jika nak dibandingkan dengan mereka yang serba kekurangan. Bila kita melihat orang yang serba kekurangan, barulah kita tahu untuk bersyukur. Janganlah menyesal di kemudian hari apabila segala nikmat yang diberi ditarik satu persatu. Bersyukurlah dengan apa yang dikurniakan oleh Allah swt. 

“Pandanglah orang yang berada di bawahmu (dalam masalah harta dan dunia) dan janganlah engkau pandang orang yang berada di atasmu (dalam masalah ini). Dengan demikian, hal itu akan membuatmu tidak meremehkan nikmat Allah padamu.” (HR. Bukhari dan Muslim)

No comments:

Post a Comment

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)