topbella

Friday 3 February 2012

Apabila suhu sejuk menyelubungi alam

Suhu di Prague
Sejak seminggu yang lalu, suhu di Prague semakin turun ke paras yang tidak disangka- sangka. Meskipun pada tahun ini, bumi Prague tidak diselubungi salji yang memutih, tetapi suhu yang sangat rendah mengejutkan semua orang. Pada mulanya, aku tidak merasai sebarang perubahan kerana aku banyak menghabiskan masa di bilik untuk mengulangkaji pelajaran. Tetapi, walaupun aku berada di dalam bilik, lama- kelamaan aku dapat merasai kesejukan tersebut terutamanya pada waktu malam. Bila aku merujuk kepada ramalan kaji cuaca, aku lihat suhunya mula menurun sehinggalah mencecah -18 degree celcius. Tak hairanlah aku di dalam bilik pun memakai baju yang berlapis- lapis untuk mengelakkan sejuk. Kalau ikutkan hati, dah lama aku ingin menyelimutkan diri dengan comforter yang sentiasa menarik perhatian aku. Tetapi bila difikirkan exam yang bakal menjelang, aku kuatkan tekad melawan kesejukan di dalam bilik. Namun, sejuk di dalam bilik memang jauh sekali bezanya dengan di luar. Sekurang- kurangnya aku masih mempunyai baju yang tebal dan heater yang berfungsi.
Baru- baru ini aku ke bank untuk mengeluarkan duit. Seperti yang disangka, suhu di luar memang sejuk. Walaupun aku memakai beberapa lapisan baju, kesejukan masih terasa sehingga membuatkan aku menggigil. Baru beberapa minit di luar, aku sudah tidak mampu bertahan. Cepat- cepat aku mengatur langkah untuk menyelesaikan urusan dan balik ke rumah. Kaki dan tangan terasa kebas disebabkan terlalu sejuk. Muka yang terdedah dengan angin membuatkan aku selesema. Memang kuat penangan suhu musim sejuk kali ini.
Tasik yang membeku membolehkan aku berjalan di atas permukaannya
Kemudian aku terbaca berita yang mengatakan suhu sejuk kali ini memang di luar jangkaan semua orang. Di Eastern Europe (Russia, Ukraine), suhu turun sehingga mencecah -30 degree celcius. Seramai lebih daripada 100 orang meninggal disebabkan cuaca yang terlampau ekstreme. Kebanyakannya adalah homeless yang tiada tempat untuk memanaskan badan. Suhu yang sejuk sebegini menyebabkan ramai orang menghadapi frosbite dan hypothermia. Dikatakan suhu sejuk pada tahun 2012 adalah yang terendah dalam tempoh 27 tahun.
Subhanallah...bila aku fikir- fikirkan semula, aku bersyukur dengan nikmat yang aku ada di saat ini. Jika nak dibandingkan dengan homeless, aku ada tempat untuk berlindung daripada suhu sejuk ini sedangkan mereka bersusah payah mencari tempat berlindung sehingga ada yang menemui ajalnya. Aku mempunyai pakaian yang tebal, heater yang berfungsi dan bilik yang panas yang dapat melindungi aku. Alhamdulillah ya Allah atas kurniaan ini. Suhu yang sedemikian adalah satu ujian daripadaMu untuk melihat sama ada hamba- hambaMu akan bersyukur dengan nikmat yang telah Engkau kurniakan. Seharusnya kita tidak boleh mengeluh dengan ujian yang diturunkan sebaliknya kita harus  muhasabah diri dengan segala kejadian yang berlaku. Namun, manusia kadang- kadang tidak dapar lari daripada mengeluh apabila ditimpa sesuatu musibah. Jika itu berlaku, perbanyakkanlah istighfar. Semoga Allah mengampunkan dosa kita di atas kelalaian diri kita sendiri. Semoga kita terus menjadi hambaNya yang bersyukur.

"Sungguh, manusia diciptakan bersifat suka mengeluh. Apabila dia ditimpa kesusahan dia berkeluh kesah. dan apabila mendapat kebaikan (harta) dia menjadi kikir." (70: 19-21)

Semoga kita dijauhkan daripada sifat suka mengeluh dan kedekut. Semoga kita menjadi hamba yang bersyukur dan berlapang dada.  

2 comments:

  1. Wahhhh... sejuknya....
    Bertabah sungguh! Cekal kamu ya! Kalau saya memang selamat dah masuk bawah comforter... Heee..

    ReplyDelete
  2. memang sejuk..tapi ada hikmah jugak skrg nie musim exam dan tak perlu nak keluar rumah setiap hari. Duduk dalam bilik sekurang- kurangnya rasa sejuk tu takde la extreme sgt kan..=)

    ReplyDelete

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)