topbella

Saturday 18 February 2012

Semester baru, cabaran baru.

Hari Isnin, 20.02.2012, akan bermula semester baru untuk tahun ini. Ini bererti, lebih banyak lagi cabaran yang bakal muncul di depan mata. Begitu juga dengan pengalaman- pengalaman baru dan menarik yang bakal aku tempuhi sepanjang 15 minggu sesi pengajian. 15 minggu dengan 6 subjek baru. Walaupun sedikit jika dibandingkan dengan semester sebelumnya, tetapi subjek- subjeknya jauh lebih mencabar. Infectious disease, dermatovenerology, ophthalmology, orthopedics, surgery dan ORL/ENT. Masa berlalu dengan pantas dan selepas tamat semester ni, aku dapat pulang ke kampung menemui keluarga tercinta. "Semoga Allah swt mempermudahkan segala urusanku. Amin..."
Alhamdulillah, aku berjaya menempuhi semester sebelumnya dengan baik. Semoga semester baru ini juga akan jauh lebih baik daripada sebelumnya. Dulu, aku sangat takut apabila memikirkan apa yang akan berlaku setelah aku berada di 4th year. Sistem pembelajaran telah bertukar kepada sistem rotation dan yang paling merisaukan aku suatu ketika dulu adalah exam yang perlu dirancang dengan sebaiknya supaya tak terkumpul di penghujung semester. Setelah melaluinya, aku bersyukur kerana aku berjaya mengharungi perkara yang aku risaukan selama ini. Bila difikir- fikirkan semula, ia bukanlah sesuatu yang sangat merunsingkan. Mungkin kerana perubahan sistem daripada teori kepada rotation membuatkan sesiapa saja risau memikirkan kemungkinan- kemungkinan yang bakal berlaku. Bagiku, prinsip yang aku pegang adalah mudah.
"Jika orang lain mampu melakukannya, aku juga pasti mampu melakukannya. Jika diizinkan Allah swt".
Semoga semester baru nanti dapat menjadikan aku lebih matang sama ada dalam pembelajaran mahupun kehidupan. Aku masih di tahun ke 4 dan berbaki 2 tahun lagi sebelum aku mampu bergelar seorang doktor. Tahun ini juga, beberapa orang kawan- kawanku sama ada di dalam mahupun di luar negara akan menamatkan pengajian perubatan mereka dan memulakan fasa baru dalam hidup mereka yang bergelar HO. Semoga semua orang sama- sama tabah dalam mengharungi setiap urusan di dunia ini. Baik yang masih belajar sepertiku mahupun yang akan/ telah bekerja.  

"Ya Allah, tidak ada yang mudah melainkan apa yang Engkau jadikannya mudah, dan Engkau dapat mengubah yang sulit menjadi mudah bila Engkau kehendaki." (HR Ibnu Hibban)

No comments:

Post a Comment

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)