topbella

Sunday 22 January 2012

1: 9


Tahu tak apa maksudnya 1: 9 tue? Mesti pelbagai andaian muncul dengan wujudnya nisbah tu kan..Sebenarnya nisbah itu menunjukkan 9 exams telah selesai aku laksanakan dalam 1 semester. Ya, 9 exams dalam 1 semester.
Dulu, sebelum aku bergelar pelajar 4th year di sini, aku sangat takut dengan perubahan pembelajaran ini. 4th year bermaksud rotation akan bermula. Bila berakhirnya rotation tersebut, exam pula akan menyusul. Rotation untuk setiap subject adalah satu minggu dan bererti, ketika rotation yang lain bermula, exam untuk rotation yang sebelumnya perlu diselesaikan. Jika tidak, di penghujung semester seperti sekarang, pasti exam- exam ni akan terkumpul dan lagi banyak perlu diselesaikan.
Alhamdulillah, sehingga ke hari ni, aku dapat menyelesaikan exam tersebut setiap kali selesai sahaja rotation. Sekarang, bermulanya exam period, aku cuma ada 1 exam iaitu pharmacology. Untuk 2 exam lagi iaitu ethics dan State exam hygiene, aku merancang untuk menyelesaikannya ketika summer semester. Pharmacology bukanlah satu subject yang mudah. Macam- macam jenis ubat yang perlu dihafal yang kebanyakkannya mempunyai nama yang lebih kurang sama. Semoga, untuk exam pharmacology nanti, aku dapat menjawab dengan baik...
Sepanjang winter semester ini, terdapat 14 rotations dan 11 subject memerlukan peperiksaan di penghujungnya. Alhamdulillah aku dapat menyelesaikan 9 subjects di sepanjang semester ini. Maka, aku dapat fokuskan kepada exam- exam yang tinggal.
Esok bermulalah hariku untuk fokus dalam peperiksaan. Di saat seperti ini, semua orang berada dalam keadaan stress. Aku jugak tidak terlepas daripadanya. Aku berusaha untuk mengawal emosiku tapi kadangkala gagal. Namun, hanya kepada Allah sahaja tempat aku mengadu segala permasalahanku kerana aku tahu Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
Semoga semua kawan- kawanku akan dipermudahkan dalam peperiksaan masing- masing. InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)