topbella

Wednesday 25 January 2012

Cinta..Tunang..Kahwin...

I love You Because of ALLAH
Sejak memasuki tahun 2012 ni, ramai kawan- kawanku yang menamatkan zaman bujang masing- masing. Ramai yang telah menjadi tunangan orang, tak kurang juga yang telah menjadi isteri orang. Beberapa orang kawanku telahpun mempunyai cahaya mata dan bergelar ibu. Wah...begitu cepat masa berlalu. Tidak aku sangka suatu hari nanti aku juga akan menjadi seperti mereka. Tapi, masanya bukanlah sekarang kerana aku masih bergelar pelajar. Mungkin kerana umur telah mencecah 24 tahun, maka ramai kawan- kawanku yang telah pun bekerja mengambil keputusan untuk mendirikan rumahtangga. Apa- apa aku gembira bagi pihak mereka. Semoga masing- masing akan berbahagia dengan pasangan masing- masing. Semoga kehidupan mereka diberkati Allah swt.
Sejak akhir- akhir ini juga begitu banyak artikel dan entry dalam blog- blog yang berbicara soal hati dan cinta. Video- video di Youtube juga dipenuhi dengan isu- isu ini. Mungkin aku sahaja yang terperasan seorang diri atau mungkin juga perkara berkaitan hati sentiasa mendapat perhatian ramai orang. Aku tak salahkan orang- orang yang ingin berbicara isu ini, kerana aku tahu mereka berusaha untuk menyampaikan kebenaran. Bahkan aku suka melihat remaja- remaja yang menggunakan pelbagai medium untuk menyampaikan dakwah mereka. Kebanyakannya berkaitan haram bercouple dan kelebihan berumahtangga. Mereka berusaha untuk menyedarkan kawan- kawan di luar sana berkaitan pengharaman bercouple dan keindahan dalam berumahtangga. Semoga usaha- usaha mereka diberkati Allah swt.
Aku tertarik kepada satu video yang dipost di Youtube oleh Aiman Azlan. Rakaman video itu adalah berkaitan aduh!jiwa kacau; ceramah yang disampaikan di Kolej Mara Banting (tempat pengajianku suatu ketika dahulu). Jika pembaca ingin mendengar ceramah beliau, bolehlah ke channel aimanazlan90 di youtube. Di sini, aku ingin berkongsi beberapa perkara yang aku dapat daripada mendengar rakaman ceramah tersebut. Menurut beliau, hampir 98% orang tahu bahawa couple itu haram dan selebihnya 2% mungkin terlalu naif untuk mengetahui perkara tersebut. Tetapi, berapa ramai orang yang menganggap couple itu haram meskipun mereka tahu tentang hal ini? Kebanyakan orang cuma tahu tapi tidak memahami kerana mereka tidak menyelami maksud sebenar pengharaman tersebut. TAHU dan FAHAM adalah dua perkara yang berbeza. Kefahaman itu jauh lebih penting supaya ia dapat diaplikasikan dalam kehidupan. Sebab itulah kita lihat ramai anak muda terlibat dalam perbuatan ini. Tak hairanlah begitu banyak kes pembuangan anak, seks bebas dan macam- macam kes sosial yang lain di Malaysia. Tarbiyyah tidak sampai kepada mereka untuk memandu mereka ke jalan yang benar. Sudah menjadi tugas kita semua untuk saling menasihati antara satu sama lain untuk menyelamatkan anak bangsa kita.
Dalam video tersebut, aku tertarik kepada cara mengenali pasangan kita mengikut kaedah yang dibenarkan Islam. Mudah sahaja jika seseorang benar- benar ingin mendirikan rumah tangga yang diredhai Allah. Apabila seseorang lelaki itu telah tertarik dengan seseorang gadis, lelaki itu bolehlah mengenali gadis itu melalui kawan- kawannya. Bolehlah bertanya kepada kawan- kawan rapat si gadis tentang perkara- perkara yang perlu sahaja. Sebenarnya, bila dilihat kepada kawan- kawan si gadis boleh menentukan bagaimana perwatakan gadis tersebut. Tetapi untuk memastikan kesahihannya, bolehlah bertanya kepada kawan rapatnya. Apabila telah diketahui perihal si gadis, lelaki tersebut seharusnya melakukan solat istikharah meminta petunjuk dan pertolongan daripada Allah swt. Itulah jalan terbaik untuk menentukan sama ada si gadis adalah jodoh yang terbaik untuk lelaki itu. Jika jawapannya telah ditemui, maka teruskanlah dengan lamaran sama ada melalui orang tengah ataupun ibu bapa gadis tersebut sendiri. Subhanallah, cantik betul susunan proses mencari jodoh ini jika kita benar- benar menghendaki keredhaan Allah. Aku kagum tatkala mendengar perkara ini sebab ia bukanlah suatu perkara yang mudah untuk mencari seseorang yang akan menjalani kehidupan dengan kita sepanjang hayat tetapi jika kita meletakkan kebergantungan dan pertolongan daripada Allah, pasti akan terasa nikmat dalam berumahtangga tersebut. 
Jika ingin bercakap berkenaan video ini dari awal hingga akhir, mesti akan jadi macam thesis la panjangnya. Banyak lagi yang aku dapat daripada video itu tetapi adalah lebih baik kalau ditonton dan dinilai sendiri oleh setiap individu. Banyak faedah yang aku beroleh daripada video tersebut. Apa yang aku tulis adalah sebahagian perkara yang aku dapat daripadanya. Jazakumullah kepada aiman azlan yang meletakkan video tersebut di channel youtube miliknya. Semoga ramai lagi orang yang beroleh manfaat daripadanya.
Aku juga mengimpikan jodohku datang melalui cara sebegini dan selebihnya aku serahkan kepada Allah kerana Dia lebih mengetahui apa yang terbaik buat diriku. Kerana aku mengharapkan keredhaan Allah dalam kehidupanku bersama orang yang akan membawa dan membimbingku ke syurgaNya.

"Bila belum bersedia melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai dia dalam diam. Kerana diammu adalah salah satu bukti cinta kepadanya. Kau ingin memuliakan dia dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang. Kau juga tidak mahu merosakkan kesucian dan penjagaan hatinya." (being a doctor for ummah)

5 comments:

  1. Sapa kata blogger tempatan nie kelas 2 ... blog nie jadi contoh ..
    simple, padat, menarik... tahniah :)

    Also visit my web blog; Promosi Jubah

    ReplyDelete
  2. This piece of writing is really a fastidious one it
    helps new net people, who are wishing for blogging.


    Here is my weblog: Tips Puaskan Suami

    ReplyDelete
  3. Perkongsian yang menarik perhatian pembaca untuk membacanya. Teruskan usaha anda.

    Maksimumkan Peluang Anda Untuk Hamil

    ReplyDelete
  4. I have been browsing online more than three hours these days, but I nevewr found any fascinating article like yours.
    It's beautiful worth sufficient for me. In my opinion,if all webmasters
    and bloggers made excellent content material as you did,
    the web can be a lot more useful than ever before.



    my site: Navigate To These Guys

    ReplyDelete
  5. I'm not sure exactly why but this website is loading incredibly slow for me.

    Is anyone else having this problem or is it a issue on my end?

    I'll check back later and see if the problem still exists.


    My web-site Beverly Hills search engine optimization companies

    ReplyDelete

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)