topbella

Thursday 7 June 2012

My To-Do List

Lets do something and organize our time properly
Hari ni dah start cuti summer semester merangkap permulaan exam period. Yela, kat Czech ni, exam period dia jatuh dalam musim cuti. Kalau sapa dapat habis exam awal, maksudnya dia dapatlah bercuti lebih lama. Bila dah masuk 4th year, debaran di musim exam dah tak berapa ada sebab dah immune dengan exam kot. Mana taknya..Boleh dikatakan setiap minggu mesti akan ada satu exam menanti...So, sekarang nak buat to- do list untuk musim cuti tahun ni (^_^)

Exam ORL/ENT
InsyaAllah, ini adalah exam terakhir dalam tahun ni. Date exam pun dah register. 18 Jun 2012. Kalau semuanya dipermudahkan, insyaAllah aku bakal menamatkan 2/3 pengajian di sini. Tak sangka cepat betul masa berlalu. Cuma tinggal 1/3 sahaja lagi..Chaiyok!!!!

Uruskan application visa
Bila dah settle exam, nak kena settlekan visa pulak sebelum balik ke Malaysia. Erm, banyak jugak documents yang nak kena ambil sebelum pergi ke Foreign Police. Alhamdulillah, untuk tahun ni dapat buat reservation untuk buat visa. 3.7.2012 baru boleh buat visa sebab kena kira 90 hari daripada tarikh visa expired. Kalau tak dapat reservation, sama ada kena tidur di depan pintu Foreign Police atau bergerak seawal pagi (5 pagi) ke sana untuk beratur depan pintu. Dahsyat kan???Dah la setiap tahun kena mengharungi perkara yang sama. Memang satu pengalaman yang tak boleh dilupakan. Nasib baik la sekarang ni musim panas, jadinya kalau pukul 5 pagi pun dah macam pukul 7 pagi. Kalau kena tidur kat sana pun okey lagi sebab tak sejuk sangat kan..Cuma kalau hujan, memang susah la sebab kena tunggu tu di luar bangunan, bukannya di dalam.

Balik Malaysia!!!
Bila dah settle visa, masa untuk berangkat balik ke Malaysia. Yea!!! Tahun ni dapat cuti lama sikit sebab habis exam awal. Sekarang ni dah la musim buah kan? Tak sabar nak balik dan makan buah durian, manggis dan rambutan. Sedapnya...Haha..Planning nak balik 4.7.2012 hingga 27.9.2012. Tapi tiket flight sekarang ni sangat mahal. Hampir mencecah 1000 euro. Tapi, apa boleh buat kan..Mahal pun mahal la kan. Yang penting dapat balik jumpa family dan beraya bersama family. Cuma masalahnya sekarang ni adalah sama ada nak turun di KLIA pastu ambil bas di pudu ke Kulim atau dari KLIA ambil flight ke Bayan Lepas. Nak buat decision tu pun agak susah sebab kalau abang ada di Kulim, boleh la dia tolong ambil kat Bayan Lepas. Erm...xpela, yang tu kita fikir kemudian..Wah..tak sabarnya nak balik!!!!

Summer Practice Surgery
Seminggu berada di rumah, dah nak kena bergerak ke KL untuk buat praktikal surgery di PPUM bermula 16.7.2012 hingga 3.8.2012. Terpaksa la berpuasa di KL selama 2 minggu sebelum balik ke Kulim. Masalah sekarang ni adalah penempatan selama 3 minggu di sana. Setakat ni tak ada response daripada pihak universiti untuk kami tinggal di asrama. Walaupun permission dah dapat untuk buat praktikal di sana, tapi sekarang tengah tunggu permission daripada pihak universiti pulak. Hopefully, kami dibenarkan tinggal di asrama UM sebab kalau nak tinggal di luar UM, setiap pagi nak pergi ke hospital memang susah la kan.

Melawat sekolah lama
Dah lama dah niat nak pergi melawat cikgu- cikgu di sekolah lama tapi tak berkesempatan. Harapnya, tahun ni dapat la ke sekolah lama kan. Plan nak ke SKPG jumpa cikgu- cikgu sekolah rendah. Lepas berpindah daripada Penaga ke Kulim, rindu pulak nak jumpa kawan- kawan lama di Penaga dan juga cikgu- cikgu yang pernah mengajar aku. Pastu, setiap kali balik ke rumah daripada Kulim, mesti lalu depan Kem PGA di mana terletaknya MRSM Kulim. Teringin jugak nak jumpa cikgu- cikgu di sana tapi tak pasti cikgu mana yang still ada di sana. Takut nanti ramai cikgu baru yang aku tak kenal..Tapi, terubat la jugak rindu bila lalu depan kem, nampak student kat dewan makan dengan kat bangunan akademik. Teringat zaman sekolah menengah dulu..Hahaha..

Erm, banyak jugak planning untuk tahun ni. Kalau ikutkan banyak lagi benda nak buat, tapi bila fikirkan cuti cuma lebih kurang 3 bulan, kena la gunakan cuti ni sebaiknya kan. Kalau boleh nak spend time dengan family la kan. Apa- apa pun, ini sekadar perancangan manusia. Namun, perancangan Allah adalah yang pasti. Semoga dipermudahkan segala urusan..

2 comments:

  1. Cool... lama tu bercuti.. Blehlah sesama jumpa cikgu kat maktab.. Dah lama tak g situ..
    Cikgu roslaini and few cikgu lain still di sana..=D

    Welcome back to Malaysia, dear~

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah cuti thn ni lama skit drpd slalu..
    macam best je plan nak g maktab tu..jom..jom..hehe..kalau ada kawan best skit. tak la kekok sangat kan..kalau betul nak g, bgtau la ye..nnt kita contact2 la ye..:P

    ReplyDelete

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)