topbella

Thursday 7 June 2012

Batch doktor pertama dari Czech

Tahun 2008: Bersama senior- senior di sini. Sebahagiannya adalah B01
yang telah berjaya menamatkan pengajian mereka tahun ini. 
Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Hanya itu sahaja yang mampu diungkapkan oleh semua pelajar medic di sini tatkala mendengar berita yang sangat menggembirakan. Buat pertama kalinya, bumi Czech akan menghantar pulang pelajar- pelajarnya yang telah berjaya mengharungi 6 tahun pengajian ke Malaysia. Mereka bakal bergelar MUDr (medicinae universae doctor) yang sama kelayakannya dengan M.D. Special kan title doktor dari Czech..Hehe..

Ya..6 tahun pengajian akhirnya sampai ke penghujungnya. Tahniah kepada senior- senior batch pertama yang datang ke Czech. Akhirnya, mulai tahun ini, Czech Republic akan mula menghasilkan doktor- doktor yang bakal berkhidmat kepada masyarakat. Aku hanya perlu menunggu lagi 2 tahun untuk menjadi seperti mereka.
Untuk kesemua senior yang telah menghabiskan exam mereka, tahniah..tahniah..tahniah. Untuk yang masih bertarung dengan SE, teruskan usaha dan masanya pasti akan tiba juga. 

Dulu, mereka datang ke Czech terutamanya di Prague dengan pengetahuan yang sedikit tentang ilmu perubatan. Mereka juga adalah batch pertama yang perlu menyesuaikan diri dengan keadaan di sini dan mereka lebih banyak mengalami kesusahan berbanding junior- junior yang hanya mengutip pengalaman senior batch pertama. Akhirnya, mereka bakal pulang ke Malaysia dengan ilmu yang penuh di dada, semangat yang berkobar- kobar untuk berkhidmat kepada masyarakat. 

Semoga senior- senior semua akan berjaya dalam kerjaya sebagai doktor. Semoga ukhuwah dan persahabatan yang terjalin di bumi Czech ini akan terus mekar dan berkekalan. Segala pengalaman dan memori 6 tahun bersama pasti tak akan dilupakan oleh junior- junior di sini. Rasa sedih pulak nak berpisah dengan senior- senior semua selepas 6 tahun perkenalan. Dah macam satu family dah pun..Huhuhu...
Memandangkan mereka adalah batch pertama, semoga segala expectation negara mahupun doktor di hospital nanti adalah baik. 

CONGRATULATION TO ALL MY SENIORS B01 IN PRAGUE, HRADEC KRALOVE & OLOMOUC. YOU HAD FINISHED YOUR MED SCHOOL & IT'S TIME TO START A NEW JOURNEY AS A REAL DOCTOR!!!!

No comments:

Post a Comment

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)