topbella

Saturday 1 December 2012

Oh Czech Republic, tempat menuntut ilmu...

Czech: negara merah di tengah- tengah negara hitam yang lain
Baru- baru ni di facebook banyak isu berkaitan Palestin. Daripada jenayah dan kezaliman yang dilakukan oleh rejim zionis terhadap umat Islam di Gaza sehinggalah ke isu pengundian di United Nation. 
Pada awalnya semua umat Islam bersedih dengan kejadian yang menimpa penduduk Gaza. Pelbagai usaha dilakukan termasuklah sumbangan kecemasan dan juga boikot yang bukan sahaja dilakukan oleh umat Islam tetapi juga masyarakat dunia lain yang berperikemanusiaan. Isu Palestin bukanlah sekadar isu umat Islam tetapi juga isu kemanusiaan. Tak lama selepas itu, berita gembira mula tersebar apabila undian di UN berpihak kepada Palestin untuk menjadi non- member observer state. Bibit- bibit kemenangan mula kelihatan. Alhamdulillah. Mesti Israel, US dan kroni- kroninya mengelabah dengan undian ni kan??? Padan muka.. =)
Tapi yang menyedihkan adalah antara 9 negara yang menolak undian tersebut adalah Czech Republic, negara aku menuntut ilmu. Sedih..sedih...Memang dah lama kami di sini tahu yang Czech memang menyokong Israel. Tapi, dikatakan yang orang atasan sahaja yang menolak undian tersebut tapi masyarakat Czech berbeza pendapat dengan mereka. Yang tu, aku sendiri kurang pasti kerana sepanjang hampir 5 tahun aku disini, apa yang aku nampak adalah mereka seperti tak mengambil tahu perihal Palestin dan Israel. Itu cuma pandangan kasarku. Mungkin dalam diam mereka memang menolak tindakan yang dilakukan oleh rejim zionis terhadap penduduk Palestin. 
Ada yang berpendapat Czech menjadi pembekal haram senjata- senjata kepada rejim zionis tapi aku sendiri tak dapat mengesahkan kebenarannya. Cuma, apa yang pasti, suatu ketika dulu, Czech adalah salah satu negara yang mempunyai ramai penduduk Yahudi. Apabila German menguasai Czech, orang- orang Yahudi di sini ditindas. Mereka dibunuh dengan kejam (holocaust). Ia seperti apa yang berlaku di Palestin sekarang ni. Ada juga yang dihantar ke concentration camp dan meninggal di sana kerana kebuluran, penyakit dan juga jangkitan typhus. Mungkin ini menjadi salah satu sebab kenapa mereka menyokong Israel. Namun, orang muda zaman sekarang lebih berfikiran terbuka dan mereka lebih berperikemanusiaan. 
Namun, perkara ini memang memalukan dan menyedihkan untuk aku yang belajar di sini. Aku belajar di sebuah negara yang memberi sokongan kepada Israel. Kami di sini cuba sedaya yang mungkin untuk memboikot syarikat- syarikat yang menyumbang kepada rejim zionis. Hanya itu yang mampu kami lakukan. Jika terlalu obvious, keselamatan kami juga akan terancam. Pihak kedutaan juga telah berpesan agar tidak terlalu memperlihatkan usaha kami menentang rejim zionis kerana bimbang mereka mempunyai agen khas yang dapat mengesan pergerakan kami dan boleh mengancam keselamatan kami di sini. Semoga, usaha kami yang walaupun kecil ini dapat kami persembahkan apabila ditanya di Padang Masyar nanti.   

No comments:

Post a Comment

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)