topbella

Friday 7 December 2012

Neurosurgery & Neurology


Sekarang ni tengah rotation neurology. Sistem pembelajaran kat sini sangatlah pelik. Sepatutnya orang belajar neurology dulu. Pastu baru belajar neurosurgery. Tapi, bagi kes kami di sini, terbalik pulak. Belajar neurosurgery dulu pastu baru neurology. So, setiap kali lecture masa neurosurgery dulu, doktor mesti kata, "it' okey if you don't know it since you don't have neurology yet." Dah ramai senior- senior yang sebelum ni complain kat dean tapi tak ada tindakan pun. Maka terkapai kapailah budak English parallel sebab kurang basic neurology (budak Czech parallel mula dengan neurology dulu, tak aci kan...). Kalau nak harapkan ilmu daripada first year dulu memang susah la nak ingat sebab dah 4 tahun tinggal. Mana yang penting- penting je ingat tapi tu pun masih banyak yang kurang.
Dulu, masa belajar (rasanya, masa kat mrsm lagi), dah bercita- cita nak jadi neurologist. Tak tau kenapa neurology yang menjadi pilihan masa tu. Walaupun tahu je yang belajar neurology bukannya senang..Cita- cita tu terus ada sehinggalah aku menjejakkan kaki di bumi Czech ni. Sekarang, bila dah belajar neurology, memang macam ada satu tarikan pada subject ni. Minat aku untuk belajar subject ni tak sama bila aku belajar subject- subject yang lain. Tapi, memang betul yang subject neurology bukanlah mudah. Banyak benda yang perlu diingat dan difahami. Walaupun pilihan kedua aku adalah cardiologist, namun ia masih samar- samar. Mungkin aku belum lalui rotation Internal Medicine- Cardiology lagi kot. Nanti lepas dah mula rotation cardiology, barulah boleh fikirkan kembali mana satu yang lebih menarik: Neurology vs Cardiology. 
Bila belajar neurology, memang banyak perkara menarik yang dapat aku ketahui. Kadang- kadang bila kita jumpa seseorang kat tepi jalan, dengan melihat cara dia berdiri,berjalan, bercakap etc, kita dah macam boleh buat differential diagnosis tentang penyakit yang mungkin orang tersebut hadapi. Menarik kan???(^_^) Sekurang- kurangnya dapat jugak kita aplikasikan apa yang telah dipelajari. Macam hari tu baru sahaja belajar pasal Parkinson's disease (PD) dan semasa perjalanan balik ke rumah, nampak seorang pakcik dengan isteri dia tengah berusaha nak turun tangga ke Metro. Memang yang terlintas di fikiran masa tu adalah pakcik ni mungkin ada PD sebab cara pakcik tu berjalan memang typical untuk orang yang ada PD. 
Apa- apa pun, aku ada lagi 2 minggu rotation neurology (total 4 minggu). Dalam tempoh 2 minggu ni memang aku belajar banyak benda baru menarik. Tapi sekarang tengah study jugak untuk exam neurosurgery. Walaupun dua subject ni nampak macam sama, tapi hakikatnya memang banyak perbezaannya. Pastu neurosurgeon dengan neurologist pulak macam selalu saja tak sependapat (>_<)..haha  

No comments:

Post a Comment

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)