topbella

Thursday 26 May 2011

Info untuk adik- adik....


Untuk kali ini, aku akan cuba kongsikan dengan adik- adik semua tentang keadaan di sini terutamanya di Prague.

Finance
Berkenaan kewangan, aku rasa kebanyakan student di Czech tak menghadapi sebarang masalah. Duit elaun yang diberikan oleh penaja setiap bulan sebenarnya lebih dari cukup untuk digunakan dalam kehidupan. Selepas ditolak duit sewa hostel atau sewa rumah dan juga duit makan, boleh dikatakan hampir separuh daripada duit yang diperolehi dapat disimpan. Untuk yang tinggal di Prague, perbelanjaan agak tinggi tetapi masih lebih daripada cukup. Untuk yang belajar di HK dan Olomouc memang beruntung memandangkan sewa rumah amat murah di sana. Jadi, kesimpulannya memang perihal duit tak perlu dirisaukan. Mak dan ayah di Malaysia juga tak perlu risau tentang kewangan anak- anak. Asalkan pandai uruskan duit tersebut, InsyaAllah duit itu dapat disimpan dan digunakan apabila perlu. Selalunya, pelajar di czech nie, duit kebanyakannya digunakan untuk membeli buku, alat- alat elektronik yang menarik di hati dan juga melancong ke negara- negara yang menarik di Eropah nie. Dan yang paling penting, duit yang disimpan tue dapat digunakan untuk beli tiket balik malaysia setiap tahun. Dulu, orang- orang kampung aku sangat hairan sebab boleh dikatakan setiap tahun aku akan balik ke malaysia. Kadang- kadang 2 kali setahun bila ada kenduri terutamanya. Tapi, apa yang boleh aku katakan di sini adalah pentingnya pengurusan wang tue sendiri la. Kat sini cabaran untuk menghabiskan duit memang banyak. Untuk perempuan, tak terlepas untuk bershopping bila ada sale terutamanya ketika summer. Manakala untuk lelaki pula, keluar je gadget2 baru, mesti akan ada yang sanggup menghabiskan duit untuk membeli. Tapi, asalkan untuk memenuhi keperluan takpe la. Jangan membazir dan sampai tak cukup duit untuk bayar sewa rumah sudah. Nanti akan menyusahkan family kat malaysia pulak. Pandai- pandailah uruskan kewangan masing- masing memandangkan yang akan datang ke sini semuanya sudah hampir mencecah 20 tahun. Dah tahu memikirkan consequences untuk setiap apa yang dilakukan.

Ukhuwah
Ukhuwah di sini memang tak dapat dinafikan. Sebaik sahaja keluar daripada balai ketibaan di airport, adik- adik pasti akan disambut oleh senior- senior yang berada di Prague. Untuk yang akan study di HK dan Olomouc, akan ada senior- senior yang sanggup turun ke Prague semata- mata untuk menyambut ketibaan adik- adik semua. Kalau dulu first time sampai di airport yang sangat asing bagi semua orang, perkara yang paling menyeronokkan mestilah bila dapat melihat orang- orang malaysia yang berada di sini. Selain tue, selalunya wakil Bested memang akan menunggu di airport untuk menguruskan perihal hostel dan sebagainya. Di sini, banyak program- program yang melibatkan student malaysia antara ketiga- tiga lokaliti (Prague, HK, Olomouc) dianjurkan. Antaranya ialah Igames, McD (Medical career Day) dan macam- macam lagi. Hubungan pelajar dengan embassy juga sangat rapat. Embassy selalu jugak menganjurkan program- program tertentu untuk pelajar di Czech. Bila raya, open house mesti akan diadakan di rumah ambassador. Selain tue, akan ada macam- macam event yang dianjurkan oleh pihak kedutaan. Bila dah rindu sangat nak makan makanan malaysia, time open house tue la masa yang sesuai untuk melepaskan kerinduan tue sebab kebiasaannya hidangan yang dihidang semuanya masakan tradisional malaysia. Jadi, boleh dikatakan ukhuwah di Czech ini sangatlah rapat. Kalau ada sebarang masalah, selalunya senior- seniorlah yang akan menjadi tempat rujukan. Terutamanya permasalahan dalam study, pengalaman daripada senior- senior kadang- kadang membantu untuk meneruskan pengajian di sini. Jangan segan silu untuk bertanya jika ada masalah. Di sini, semua orang kita anggap macam keluarga. Saling bantu- membantu dalam semua perkara.

Life
Life di sini tak ada bezanya dengan tempat- tempat lain. Cuma, untuk yang baru sampai mungkin akan sedikit terkejut memandangkan budaya di sini jauh berbeza dengan budaya di Malaysia. Tetapi, lama kelamaan pasti akan dapat menyesuaikan diri. Orang- orang di sini ada sebahagiannya sangat friendly dan open- minded. Tetapi ada juga yang akan memandang serong kepada orang luar terutamanya bagi muslimah yang memakai tudung. Tapi yang penting kita kena izzah la dengan agama kita sendiri dan tak perlu takut dengan pandangan orang. Orang- orang di sini asalkan kita tak ganggu dan kacau mereka, mereka tak akan ganggu dan kacau kita. Selalunya masa untuk berada di luar agak terhad. Penat seharian berada di kelas, balik ke hostel atau rumah mesti nak berehat. Keesokkannya keluar untuk ke kelas semula. Life di sini lebih kurang macam tue la. Balik dari kelas, kena study untuk test dan exam yang bakal menjelang. Tapi, weekend masih ada untuk keluar berjalan- jalan. Di sini, kena pandai dan tahu bahagikan masa antara study dan main- main. Mungkin bila winter, keluar dari rumah keadaan masih gelap dan bila balik ke rumah pun keadaan dan gelap memandangkan pukul 5 ptg dah gelap. Jadinya, winter memang hibernate la jugak dan jarang keluar rumah sebab waktu siang sangat pendek. Bila summer menjelang, waktu siang sangat panjang dan bila kelas habis pukul 4 ptg pun masih boleh berjalan- jalan merehatkan fikiran. Jadi, tak perlu la anggap sesiapa yang belajar di czech ini tak ada life. Life tue ada cuma bergantung kepada macam mana nak uruskan life tue. Kita yang akan menentukan sama ada life akan jadi macam tak ada life atau life yang sangat happening. Kata orang, bila study serius study dan bila main kena serius bermain jugak. Banyak tempat- tempat menarik di sini yang boleh dikunjungi untuk berehat atau study. Semuanya bergantung kepada diri masing- masing.

2 comments:

  1. wah.. bestnya... teringin sangat2 nak ke sana.. :')

    ReplyDelete
  2. insyaAllah kalau rezeki memang dah ditetapkan di sini, memang ke sini jugak akan berada..Bykkan berdoa dan usaha =)

    ReplyDelete

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)