topbella

Sunday 1 May 2011

Rumahku Syurgaku

Semasa zaman kanak- kanak, aku selalu dengar orang menyebut rumahku syurgaku. Tapi, saat itu, apa yg aku faham adalah kehidupan yg bahagia yg dilalui oleh sebuah keluarga. Alhamdulillah, aku juga dikurniakan sebuah keluarga yang penyayang dan memahami.
Kehidupan aku semasa kanak- kanak banyak dihabiskan di sebuah kampung di Pulau Pinang. Aku sememangnya anak jati Pulau Pinang memandangkan aku dilahirkan dan membesar di sana. Semua ahli keluarga aku berasal daripada Kedah dan sebaik sahaja aku dilahirkan, keluargaku berpindah ke Pulau Pinang.
Menjelang remaja, aku banyak menghabiskan masa di tempat- tempat lain kerana aku bersekolah berasrama penuh. Meskipun aku anak terakhir dalam keluarga, tetapi aku merasakan diriku tidak semanja anak- anak bongsu yang lain. Mungkin kerana sejak awal lagi aku sudah diajar berdikari oleh ibu bapaku. Alhamdulillah, tunjuk ajar mereka sangat berguna sehingga ke hari ini meskipun sekarang aku berada jauh beribu batu daripada mereka. Maka, kuranglah sedikit kebimbangan mereka kerana takutkan anak bongsu mereka tidak mampu sendirian di tempat yg sangat asing.
Kadangkala, aku sebagai remaja terlalu mengikutkan perasaan dan tanpa sedar aku mungkin telah melukakan hati ibu bapaku. Penyesalan menjengah ke dalam diri sebaik sahaja aku sedar akan kesilapanku. Kemaafan daripada mereka amat aku harapkan supaya kehidupanku di tempat asing ini diberkati. Maafkan anakmu ini, mak dan ayah....
Setiap kali tiba musim cuti, hati ini memberontak untuk segera balik ke kampung halaman. Bertemu dengan mak dan ayah yang amat dirindui. Selama berjauhan, hanya suara mereka sahaja yang menjadi pengubat rindu. Perkara pertama yang akan aku lakukan sebaik menjejakkan kaki ke rumah adalah menatap wajah mak dan ayahku sepuas- puasnya. Sebelum pulang, pelbagai perkara yang aku rancang untuk aku lakukan dengan mereka. Tolong mak masak, tolong kemas rumah dan macam- macam lagi.
Tahun ini, kepulanganku ke kampung bukan lagi di Pulau Pinang. Sebaliknya, aku akan disambut dengan rumah baru di Kedah. Itulah kali pertama aku akan menjejakkan kaki ke dalam sebuah rumah, yang mungkin sangat asing bagiku kerana inilah kali pertama dalam hidupku, aku berpindah ke sebuah tempat baru. Aku akan memulakan kehidupan baru di sana, berkenalan dengan orang kampung yang baru. Semoga aku diberi kekuatan untuk berhadapan dengan semua itu.
Sebab perpindahan keluargaku hanya mampu aku pendamkan sahaja. Mungkin, ini yang terbaik yang Allah rancang untuk familyku. Walaupun pada awalnya amat perit untuk diterima, memandangkan keluargaku hanyalah sebuah keluarga yang biasa. Bukan daripada golongan atasan yang berpendapatan tinggi untuk dengan mudah dapat membina sebuah rumah baru dalam sekelip mata. Namun, alhamdulillah kini semuanya telah selesai. Allah telah mempermudahkan jalan untuk keluargaku. Pelbagai sumber perlu dicari demi terbinanya sebuah rumah. Aku bersyukur kerana di kesempatan ini, aku berpeluang untuk membantu dan membalas jasa ibu bapaku. Meskipun pertolonganku hanyalah dari kejauhan, semoga dengan sedikit pertolongan itu, ia dapat meringankan bebanan ibu bapaku.
Cuti semakin menghampiri dan harapanku cuma satu. Agar aku dapat bertemu dengan keluargaku dalam suasana yang penuh dengan kasih sayang. Kepulanganku kali ini adalah dengan satu matlamat: menggembirakan hati mak dan ayahku. Bagaimana caranya???? Wallahualam...Aku serahkan segala- galanya kepada Allah swt..Semoga Dia mempermudahkan urusanku sehingga ke saat itu.

3 comments:

  1. best la baca blog akak.. keep it up!

    ReplyDelete
  2. Biasa2 je..just nak share experience dlm hidup. Tapi x pandai sgt dlm menulis nie. Masih belajar. Lagipun kadang2 xde masa nak blogging pun sbb sibuk dgn study. Ini cuma satu cara nak releasekan tension dan relax lepas penat study..

    ReplyDelete

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)