topbella

Tuesday 10 May 2011

Best experience in Surgery


Walaupun dalam kesibukan untuk menghadapi peperiksaan akhir tahun yg bakal menjelma, aku masih luangkan juga masa untuk mencurahkan cerita- cerita menarik di sini.
Mungkin pengalaman ini adalah satu kebiasaan bagi sesetengah pelajar medic, tapi bagiku yang masih bertatih dalam bidang nie, pengalaman yang bakal aku ceritakan ini adalah satu pengalaman yg tak akan aku lupakan.
Setelah 12 minggu belajar Surgery, hari ini adalah hari yang paling menyeronokkan. Sebelum ini, aku berpeluang untuk masuk ke Operation Room (OR) di negara ini. Kali pertama berada di OR memang menyeronokkan. Tetapi lama kelamaan semakin membosankan kerana kami sebagai pelajar Third Year hanya mampu untuk melihat apa yang surgeon lakukan. Kalau bernasib baik, surgeon yang terlibat akan menerangkan situasi yang berlaku. Kalau tidak, kami akan berdiri di satu sudut sambil melihat apa yang surgeon lakukan. Setakat ini, aku berpeluang untuk melihat surgery 1) distal ulnar fracture 2) mastectomy due to breast cancer 3) surgery of melanoma 4) lobectomy of the lung 5) cholecystectomy. Selain ke OR, pelajar juga berpeluang untuk ke Outpatient department (ambulance) of general surgery and traumatology. Untuk Outpatient general surgery, kebanyakan pesakit yg datang adalah untuk control. Penyakit yg selalu dihadapi adalah pilonidal sinus, inguinal hernia, removal of suture after surgery, dll...
Untuk Outpatient Department of Traumatology, pesakit yang datang selalunya menghadapi masalah berkaitan tulang. Untuk kali pertama aku berpeluang ke Outpatient traumatology, aku diberi peluang untuk melihat kes cubaan bunuh diri.
Seorang pakcik yang aku rasa dalam lingkungan 50 tahun cuba bunuh diri. Kata doktor, dia cuba bunuh diri pada pukul 4 pagi. Paramedic hantar pesakit tue ke surgery department dalam pukul 9 pagi. Nasib pakcik tu sangat baik. Walaupun lebih kurang 5 jam dari tempoh dia cuba bunuh diri, dia masih mampu bernafas dan dapat diselamatkan. Bila pesakit tue dibawa masuk ke bilik, dia mengeletar dan nampak sangat pucat. Mungkin sebab dah kehilangan banyak darah. Nurse bagi infusion pada pesakit tue. Kata doktor jugak, pesakit tue right handed. Dia cuba bunuh diri dengan memotong pergelangan tangan dengan pisau razor.
Untuk tangan kiri, kesan potong agak panjang tapi tak terlalu dalam. Tendon masih intact. Cuma ada blood vessels yang terpotong. Doktor kemudian buat suture pada fascia dan kulit pesakit. Untuk tangan kanan pulak, ingatkan tak terlalu serius tapi tangan kanan jauh lebih teruk daripada tangan kiri. Kesan potongan sangat dalam dan terkena radial artery, salah satu artery yang sangat penting. Aku diberi peluang untuk menolong doktor tersebut untuk melakukan suture of the artery. Bayangkan artery yang sangat kecil perlu dijahit dengan berhati- hati untuk memastikan darah dapat dihantar semula ke tangan. Aku menolong doktor tersebut untuk menahan pengaliran darah dengan menekan pergelangan tangan pesakit tersebut. Walaupun cuma beberapa minit, baru aku tahu yang betapa penat dan letih untuk kekal statik. Aku tak boleh bayangkan kalau dalam OR yang berjam- jam lamanya, aku perlu menolong surgeon tersebut. Alhamdulillah, radial artery dapat disambung dan pesakit semakin stabil.
Aku tak tahu apakah yang difikirkan oleh pakcik tue sehingga dia sanggup untuk bunuh diri. Tapi ternyata bukan masanya lagi untuk meninggalkan dunia ini, dan dia diberi peluang untuk terus hidup. Diharapkan pakcik tue tak akan mengulangi lagi hal nie.

3 comments:

  1. insyaAllah nnt awak pun akan dpt pengalaman yang sama atau mungkin lebih menarik lagi drpd pengalaman nie..=)

    ReplyDelete

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)