topbella

Wednesday 15 June 2011

Mungkin itu yang terbaik...


Seperti yang telah dirancang, hari ini aku ke Institute Pathophysiology untuk mengambil final exam. Aku sedikit letih dan tidak bersemangat. Mungkin kerana tidur yang cuma 2 jam dan masa yang selebihnya aku gunakan untuk membaca semula topik- topik yang aku kurang faham. First time aku rasa tak berapa okey dan sangat penat untuk ambil exam kali ni. Sebelum ni, walau macam mana sekalipun aku akan pastikan yang aku akan tidur awal malam tu. Tapi, memandangkan aku kurang bersedia untuk exam kali ini, aku terpaksa berusaha hingga ke saat- saat terakhir. Akibatnya, aku hilang fokus, tak bersemangat dan mungkin otak pun tak sempat nak rehat, aku dah paksa dia berfikir untuk soalan exam pulak.

First part untuk exam ni adalah written part. Aku perlu lepas certain limit sebelum dibenarkan ke oral part. Memang sejak dari written part lagi aku dah hilang fokus, akibatnya aku gagal untuk ke peringkat oral. Makanya, aku perlu repeat exam pathophyz di minggu yang seterusnya. Aku tak pasti sama ada sememangnya soalan written tue dah sememangnya susah atau sebenarnya aku je yang tak boleh nak concentrate semasa menjawab soalan tue. Kalau ikut experience kawan- kawan yang lain, memang ada yang cakap soalan tue susah. Mungkin betul soalan tue susah. Ditambah lagi dengan diriku yang tak cukup fit untuk berdepan dengan soalan macam tue. Aku kecundang di pertengahan jalan dan kawanku berjaya ke oral part.

Di rumah, aku menanti- nanti result kawanku nie. Memang itu dah menjadi kebiasaan kalau orang exam, bila balik, soalan yang ditanya ialah: "Camne??Pass tak? Sape examiner? Dapat soalan apa?"Alhamdulillah kawanku berjaya selesaikan exam dia kali ni. Kawanku yang sorang nie memang sangat beruntung kerana sepanjang exam yang dia ambil dari first year sampai sekarang, pasti nasib menyebelahi dia. Kadang- kadang prof tak tanya banyak kat dia. Atau kalau dia dapat soalan yang dia tak dapat jawab, kadang- kadang prof tak tanya sikit je pasal soalan tue. Mungkin itu dah sememangnya rezeki dia.

Tapi, mula- mula aku jealous la jugak dengan kawanku nie. Mana taknya, aku menghabiskan 250 soalan untuk ke exam. Dia kata untuk exam kali nie, boleh dikatakan separuh daripada 250 soalan tue die tak sempat nak habiskan. Bila tanya soalan apa dia dapat. Memang rezeki dia yang dia dapat soalan yang dia sempat cover. Memang sangat bertuah. Kalau aku di tempat dia, mesti aku tak yakin untuk ambil exam kali tue.

Tapi, selepas diteliti dan dimuhasabah balik atas apa yang berlaku, aku tak nafikan aku sendiri yang salah. Cemburuku kepada kawanku cuma untuk mengembalikan semangat untuk study semula. Kejayaan yang dia dapat memang sesuai dengan usaha yang dia buat. Jadi, layaklah dia untuk dapat kejayaan tue. Aku pulak, memang sesuai la dengan usaha aku yang tak seberapa untuk hasil yang sedemikian. Aku cuba berlapang dada dengan apa yang berlaku. Bagiku, mungkin Allah ada sesuatu yang lebih baik untukku di masa akan datang. Perancangan manusia tak dapat nak mengatasi perancangan Allah. Kalau aku tak gagal kali ni, mungkin aku takkan nampak kesilapanku. Bila gagal, seharusnyalah aku belajar daripada kesilapan tersebut.

First part yang aku tersedar adalah aku tersalah pada niatku. Aku baru tersedar yang aku cuba rushing habiskan exam untuk cepat- cepat balik ke Malaysia. Niatku dah tersasar: Nak cepat balik ke Malaysia. Bukan niatku untuk belajar bagi menambah ilmu yang bakal aku gunakan di masa depan kelak. Dan yang paling penting belajar kerana Allah. Sedangkan ilmu yang dipelajari sekarang ni sangatlah penting untuk kerjaya sebagai doktor. Alhamdulillah, aku baru disedarkan dari mimpi dan kegagalanku sekarang memberi peluang untuk aku lebih mendalami ilmu ni. Kalau hari ini aku berjaya, pasti aku takkan menoleh ke belakang semula dan ilmu yang kurang aku fahami sebelum ini akan terus hilang daripada kefahamanku.

Alhamdulillah ya Allah atas peristiwa yang berlaku ini. Sesungguhnya tanpa peristiwa ini, pasti aku akan terus hanyut. Allah knows what is best for you. It is your task to find out what is the meaning behind all the things that happened to you. If you think in a negative way, you will get the negative meanings. But if you think it in a positive way, you will found out that Allah is the best planner. He knows you more than anyone else. Even, more than yourself.

Ya!!!!!Teruskan usaha!!!Jangan pernah mengaku kalah dengan kegagalan.=)

2 comments:

  1. insyaAllah akak boleh.. be strong! never lost hope.. :')

    ReplyDelete
  2. itulah sebahagian daripada kehidupan di sini. Nak mengajar orang- orang di sini untuk menjadi tabah dan lebih kuat dalam menghadapi dugaan dan cabaran. Pengajaran yang sukar nak dapat di tempat lain.

    ReplyDelete

Thanks kerana sudi membaca dan memberi comment. Comment- comment anda sangat saya hargai =)